Grafika główna dla wpisu

Przenieś wyszukiwanie w Google na wyższy poziom

📅 31 lipca 2022

Wyszukiwarka Google, jaka jest, każdy widzi 🐴. Znalezienie szukanej przez nas frazy, szczególnie gdy szukamy w dość niszowych tematach bądź używając bardzo ogólnego wyrażenia, może jednak skończyć się fiaskiem. W tym krótkim poradniku zebrałem dla was kilka wskazówek, w jaki sposób możecie poprawić wasze wyszukiwanie w Google i tym samym wyszukiwać interesujące was tematy szybciej i skuteczniej.

1. Cudzysłów

Pierwszym, najprostszym i najbardziej popularnym sposobem jest wyszukiwanie w Google z użyciem cudzysłowu. Dzięki temu będziemy szukać konkretnej interesującej nas frazy. Gdy wyszukujemy bez cudzysłowu, Google szuka dla nas również synonimów i zwrotów pokrewnych. Cudzysłów z kolei wymusza wyszukiwanie konkretnego fragmentu tekstu na stronie internetowej. Jeżeli sami prowadzicie np. blog, to możecie w ten sposób sprawdzić, czy ktoś nie kopiuje waszych treści na swoją stronę 😉.

Przykładowe wyszukanie: "Jakiej wiedzy tak naprawdę potrzebuje rekruter, aby podnieść swoje umiejętności"

2. Konkretna strona

Kolejnym przydatnym sposobem na zawężenie wyników wyszukiwania jest operator site:nazwastrony.pl tekst do wyszukania. Za jego pomocą wyszukamy interesujące nas zagadnienie tylko w obszarze jednej strony. Nic nie stoi oczywiście na przeszkodzie, aby połączyć to wyszukanie z poznanym cudzysłowem.

Przykładowe wyszukanie: site:rekrutend.pl javascript

3. Wyklucz konkretne słowo

Czasami może zdarzyć nam się tak sytuacja, gdzie wyszukując konkretną mało popularną frazę, regularnie dostajemy dużo wyników związanych z innym, podobnie brzmiącym i dużo popularniejszym wyszukiwaniem. W celu odfiltrowania nieinteresujących nas wyników możemy skorzystać z wykluczenia oznaczonego operatorem minus -. Wyszukiwanie w Google ukryje wtedy wszystkie wyniki związane z hasłem znajdującym się za tym operatorem.

Przykładowe wyszukanie: javascript frameworks -jquery

4. Data publikacji

IT jest niezwykle dynamiczną branżą, dlatego też musimy być pewni tego, że wyszukujemy aktualne informacje. W tym celu możemy skorzystać z dwóch bardzo przydatnych operatorów: after: oraz before:. Nie będzie na pewno zaskoczeniem, jeżeli napiszę, że za ich pomocą możemy wyszukiwać treści, które pojawiły się przed lub po konkretnej dacie. Operatory te możemy ze sobą łączyć i tworzyć w ten sposób zakres dat. Daty możemy zapisać na dwa sposoby:

  • pełna data (rok miesiąc dzień) np.: 2017-11-21, 2018/12/31, 2012-3-8,
  • tylko rok, np. 2018 (w tym przypadku Google za dzień przyjmie pierwszy stycznia)

Przykładowe wyszukanie: javascript frameworks after:2020 before:2022-07-22

5. Zakres liczbowy

Kolejnym sposobem na sprytne wyszukiwanie w Google jest stosowanie operatora dwóch kropek (..). Za jego pomocą możemy zawężać wyniki wyszukiwania dla zakresu wartości liczbowych, np. cen lub dat. W przypadku dat nie chodzi tutaj tylko o datę publikację treści, ale też o występowanie danej frazy (lub jej kontekstu) na stronie.

Przykładowe wyszukanie: zarobki python 2018..2020, klimatyzator 100..300 zł

6. OR / AND

W przypadku gdy nasze wyszukiwanie będzie składało się z kilku słów, Google domyślnie wstawi między nie operator AND, ponieważ będzie chciał znaleźć takie strony, na których znajdują się wszystkie wpisane przez nas słowa. Jeżeli jednak chcemy poszukać wyników tylko dla jednej frazy LUB tylko dla drugiej frazy LUB dla obydwu fraz, wtedy możemy skorzystać z operatora OR (w skrócie zapisywanego również jako |). Operator AND nie ma aż tak dużego znaczenia, ponieważ jest wstawiany domyślnie, ale można z niego skorzystać, gdy grupujemy nasze zapytanie.

Przykładowe wyszukanie: Rust OR C++ , JavaScript | TypeScript

7. Grupowanie logiczne

Wspomniane w poprzednich punktach operatory możemy grupować za pomocą nawiasów tak, aby nasze wyszukiwanie w Google było jeszcze bardziej precyzyjne.

Przykładowe wyszukanie: metodyka (scrum | kanban)

8. Wildcard

Do tej pory próbowaliśmy głównie zawęzić wyniki naszego wyszukiwania, jednak istnieje również sposób na to, aby były one bardziej generyczne. W tym celu zastosujemy tzw. wildcard zapisywany jako znak „gwiazdki” *. Gwiazdka w tym przypadku zastąpi nam dowolny możliwy ciąg znaków, który mógłby znaleźć się w jej miejscu. Gwiazdki możemy używać również w innych miejscach, np. adresach URL.

Przykładowe wyszukanie: jak stworzyć * w C#, site:example.com/blog/* moja fraza (przeszukamy tylko blog)

9. Format pliku

Na pewno nie raz zdarzy nam się szukać nie tyle treści na stronie, ile plików do pobrania. Przykładami takich plików mogą być jakieś wnioski urzędowe, regulaminy, cenniki, prezentacje PowerPoint czy drukowalne ściągi (tzw. cheet sheets). Tutaj Google wyciąga nam pomocną dłoń w postaci operatora filetype:. Jako formaty plików możemy podawać przykładowo wartości PDF, DOCX, TXT, PPT, PNG, JPEG itd. Zamiennie do filetype: możemy używać operatora ext:.

Przykładowe wyszukanie: filetype:pdf wypowiedzenie umowy, ext:pdf wniosek urlopowy

10. Tekst w adresie URL

Tworząc podstronę, artykuł bądź post na bloga zazwyczaj najważniejsze słowa umieszczamy w adresie URL. Dzięki temu czytelnik już po adresie może zorientować się, co znajdzie na danej stronie. Google doskonale zdaje sobie z tego sprawę, więc umożliwia nam również wyszukiwanie słów tylko w adresach URL za pomocą operatora inurl:.

Przykładowe wyszukanie: inurl:javascript differences

11. Podobne strony

Gdy już uda nam się znaleźć kilka stron z interesującymi nas treściami, możemy również pokusić się o to, aby znaleźć inne strony, które są podobne do tych, które znaleźliśmy. Wyszukiwanie w Google umożliwia nam również i taką operację za pomocą operatora related:. Operator ten jednak działa tylko z dużymi, bardzo popularnymi stronami i czasami ciężko bywa znaleźć podobne blogi czy inne tego rodzaju strony.

Przykładowe wyszukanie: related:pracuj.pl

12. Cache (bonus dla właścicieli stron)

W przypadku gdy sami prowadzimy jakąś stronę lub bloga i treści z tej strony nie są wyświetlane przez wyszukiwarkę Google, wtedy możemy samodzielnie sprawdzić, jak Google obecnie widzi naszą stronę. Po skorzystaniu z operatora `cache:“ dowiemy się, kiedy robot Google odwiedził naszą stronę po raz ostatni i w jaki sposób została ona zinterpretowana.

Przykładowe wyszukanie: cache:rekrutend.pl

Ściąga PDF 🙂

Ściągnij cheetsheet z powyższymi sztuczkami w formacie PDF, aby mieć je zawsze pod ręką.

Link do pobrania pliku 👉 Cheetsheat

Czy znasz jakieś inne sposoby?

A czy Ty znasz i stosujesz jakieś sztuczki związane z wyszukiwaniem w Google? 🙂. Jeżeli tak, to chętnie o nich usłyszę i zaktualizuję ten wpis o Twoje propozycję. Możesz wysłać mi wiadomość, korzystając z formularza kontaktowego.